نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 5

0
1153
گوشی سامسونگ گلکسی نوت 5
scaly-mountain-3303-001
سامسونگ گلکسی نوت ۵

گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۵ مسطح ترین، صیقلی ترین و براق ترین گوشی سامسونگ می باشد که تاکنون توسط این کمپانی ساخته شده است.

از طرف دیگر، باریکی آن، براق بودنش، درخشش صفحه بزرگ، یک دوربین بسیار قوی، مجهز به قلم بودن و طول عمر باتری بسیار زیاد آن درخشان است. اما توجه داشته باشید نوت ۵ مقداری نسبت به نوت ۴ که سال قبل وارد بازار شد دچار دگرگونی و تغییر گردیده، باتری قابل جدا شدن نیست و اسلات حافظه خارجی حذف شده است، که این دو مورد می تواند ضربه سختی به سامسونگ بزند و باعث باز شدن درب های بازار برای محصولات ارزان قیمت تر رقیایی مانند ال جی، اچ تی سی و موتورولا که همچنان به تولید دیوایس هایی با باتری های جدا شونده و دارای اسلات حافظه خارجی برای ذخیره کردن فیلم ها، بازی ها و اپلیکیشن ها مشغولند، شود.

نوت ۵ در حالی چشم ها را خیره به خود کرده که تنها گوشی ۲۰۱۵ سامسونگ است که دارای قلم می باشد (والبته بهترین آن)، اما در نگاه اول به نظر می رسد که نوت ۵ همان گلکسی اس۶ ایج پلاس می باشد، که به جز صفحه نمایشگر دو لبه منحنی آن در دیگر مشخصات یکسان است. در همین حال هر دو گوشی نوت ۵ و اس ۶ ایج پلاس اساسا افزایش طول داده شده دو گوشی اس ۶ و اس ۶ ایج سامسونگ هستند که در ماه مارچ وارد بازار شدند.

در اصل، قلم (که سامسونگ آن را اس پن نامیده) تنها چیزیست که باعث ایجاد تفاوت در این دو دیوایس می شود. در مقابل اگر شما اس پن را در نوت ۴ ۲۰۱۴ نادیده بگیرید همخوانی چندانی بین این دیوایس با گلکسی اس ۵ وجود نداشت.

کاهش تولید سخت افزار های قدرتمند در صنعت گوشی های هوشمند تنها سامسونگ را تحت تاثیر قرار نداده، بلکه این باعث ایجاد فشار مضاعفی بر روی یک شرکت که به طور پیوسته در حال از دست دادن زمین به بزرگترین رقبای خود است گردیده، که این رقبا در گوشی های رده بالا، اپل با مدل پلاس، در گوشی های رده پائین و بسیار ارزان تر، موتورولا با Moto X Pure، شیائومی با Mi Note Pro، و وان پلاس با OnePlus 2 می باشند.

حتی اگر نوت ۵ ما را با تازگی هایش هیجان زده نکند، هنوز نسبت به دیگر دیوایس های صفحه بزرگ معایب کمتری داشته و قلم، این گوشی را متمایز از گوشی های دیگر می کند.

 

طراحی و ساختار

  • نمایشگر ۵٫۷ اینچی ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل (۵۱۸ پیکسل در هر اینچ)
  • ساخته شده از فلز و شیشه
  • اندازه ۳ در ۷٫۶ در ۰٫۷۶ سانتی متر
  • ۱۷۱ گرم وزن

مانند گلکسی S6 نوت ۵ دارای دو لبه مستقیم و فیس صاف می باشد اما یک چیز جالب اینجا وجود دارد، و آن منحنی لبه جلوی ایج پلاس پشت این گوشی قرار گرفته است. چیزی که اینجا می توانم بگویم این است که اگر آنها را کنار همدیگر نگه داریم کاملا مشابه به نظر می رسند.

 

 

Samsung-Galaxy-Note-5-Exciting-Tech-20151
قلم S Pen سامسونگ گلکسی نوت ۵

هرچند صفحه آمو ال ای دی آن همچنان ۵٫۷ اینچ می باشد، اما سامسونگ قسمت پائین نوت ۵ را کاملا صاف و به صورت تراشیده در آورده، که این به دست این احساس را می دهد که از نوت ۴ سال قبل صاف و صیقلی تر و باریک تر است. این برای کسانی که با یک دست با گوشی با همان اندازه صفحه کار می کنند خبر خوبیست. رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسلی (۵۱۵ پیکسل در هر اینچ) مانند بسیاری از جزئیات دیگر صفحه نمایش که حتی ممکن است ما به آن نیاز پیدا نکنیم نسبت به مدل سال قبل بدون تغییر مانده.

در زیر صفحه نمایش دو کلید نرم افزاری Recent Apps و Back، دکمه چند کاره فیزیکال Home که هم به عنوان فینگر پرینت هم دکمه Google Call up قرار گرفته است. دکمه پاور را در لبه سمت راست گوشی و دکمه های Volum را در سمت چپ، در لبه پائینی پورت استاندارد میکرو یو اس بی شارژر، جک هدست و محفظه نگه دارنده اس پن را پیدا می کنید.

بر روی قسمت پشت گوشی لنز دوربین ۱۶ مگا پیکسلی، فلاش دوربین و سنسور ضربان قلب قابل مشاهده می باشد. بر روی بدنه دستگاه، هیچ گونه درب قابل جدا کردن یا باتری وجود ندارد و در هیچ کجا اسلات رم قابل یافتن نیست.

scaly-mountain-3602-009

در آخر، چیزی که در این چند سال متوجه شدم این است که : دکمه Power/lock که سمت راست قرار گرفته به صورت خودکار در داخل جیب یا کیف گوشی روشن شده و باعث هدر رفتن باتری دستگاه می شود. من امید داشتم که سامسونگ بر روی این موضوع کار کند اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

قلم S Pen

قلم  اس پن نوت از پلی کربنات پلاستیک ساخته شده و هر سال در نسخه های جدید شاهد تغییرات کمی در این قلم ها هستیم. این بار، اما صدای قرار گرفتن اس پن درون نوت ۵ بسیار خاص و سرگرم کننده می باشد.

اس پن همچنان به عنوان یک وسیله برای نوشتن، اشاره گر و کمک برای ناوبری دستگاه عمل می کند. شما می توانید زمانی که از آن در حال استفاده هستید برای بالا کشیدن یک دیالوگ باکس، یا عکس یا ویدیوی در حال نمایش استفاده کنید. اس پن همچنان با touch-sensitive menu و دکمه فیزیکال خانه نیز کار می کند. کشیدن و رها کردن متن نوشتاری، و گرفتن صفحه نمایش از دیگر کارکرد های آن است.

samsung-note-versions-one-to-six-8679-006
S pen نوت

سامسونگ ادعا کرده است که این بار قلم آن ها بسیار بهتر، شبیه تر، و با کمترین زمان تاخیر می نویسد. البته من زمانی که با قلم بر روی نوت ۵ و نوت ۴ که کنار یکدیگر قرار گرفته بودند شروع به نوشتن کردم متوجه آن نشدم. من زمانی که آن را لمس کردم متوجه شدم که قلم نوت ۵ در مقایسه با قلم نوت ۴  سبکتر، اندکی تمیزتر و راحت تر حین نوشتن می باشد. اما دست خط من همچنان با هر دو به سختی قابل خواندن است.

نرم افزار S Note تا حد زیادی ساده، با ویژگی های اضافی و منوهای بیشتر می باشد. همچنین شما می توانید تعداد زیادی از ابزار مختلف را برای این نرم افزار دانلود کنید، مانند ابزار کمک کننده برای ترسیم یک چارت، بسته ای برای شناخت شکل، تشخیص دست خط و یا بسته ای با توانایی ضبط و رکورد کردن طرح ها.

در خود نرم افزار، شما می توانید هر چیزی را مثل رنگ ها، ضخامت جوهر و نوت قلم به حالت سفارشی برای خود ذخیره و تنظیم کنید. همانطور که در ورژن قبلی، قلم گوشه های صفحه می ماند و در صفحه کنترل لحظه ای محو می شد بنابراین شما در زیر آنها می توانید به نوشتن و کشیدن خود ادامه دهید.

samsung-galaxy-note-5-18

ویژگی های جدید

در مقایسه با نوت ۴ سال ۲۰۱۴ نوت ۵ جدید دارای یک سری امکانات اضافی و ترفندها می باشد که عبارتند از:

کلید های میانبر دوباره طراحی شده: که Air Command نام گرفته، بر روی هر صفحه ای به صورت آیکون های شناور ظاهر شده و این آیکون ها در منو دایره ای آن، اغلب از برنامه هایی که به صورت همیشگی استفاده می شوند تشکیل شده است. مانند برنامه S نوت، مرورگرها و یا گالری عکس. این امکان به صورت پیش فرض وجود دارد اما شما می توانید از طریق منو تنظیمات آن را خاموش کنید. همچنین شما می توانید با اضافه کردن سه برنامه دلخواه آن را سفارشی سازی نمائید.

برنامه Air Command هم اکنون بسیار سریعتر کار می کند، به این معنی که اگر شما به طور تصادفی بر روی دکمه اس پن کلیک کنید، به سرعت می توانید دوباره بر روی آن کلیک کرده و رد کنید بدون اینکه وقفه ای پیش بیاید. آیکون های شناور به خاطر اینکه شما باید با اس پن روی آنها کلیک کنید و نیازی به استفاده از انگشت نیست جای بسیار کمتری را می گیرند.

samsung-galaxy-note-5-27

یادداشت سریع: این یادداشت، در قسمت تنظیمات screen off memo نامیده شده، و به شما این اجازه را می دهد زمانی که صفحه نمایشگر دستگاه خاموش است روی آن یادداشت کنید. این قابلیت فقط زمانی که شما اس پن را بیرون می کشید کار می کند و اگر اس پن برای مدت زیادی بیرون بوده باشد عمل نمی کند.

scaly-mountain-3548-012
قابلیت یادداشت سریع روی سامسونگ گلکسی نوت ۵

نوشتن روی PDF: بله ، هم اکنون شما می توانید توسط اس پن روی پی دی اف ها با دست خط خود همینطور روی اسکرین شاتها و عکس ها بنویسید.

عکس گرفتن هنگام اسکرول کردن: با این قابلیت به جای اینکه چندین تصویر و اسکرین شات از یک متن بگیرید، نوت ۵ به شما کمک می کند که از کل صفحه نمایش عکس تهیه کنید. در ضمن شما قادر خواهید بود که در سمت راست تصویر تهیه شده حاشیه نویسی کنید.

اندروید و برنامه ها

  • اندروید ۵٫۱ Lollipop
  • حالت کاربری آسان، حالت کاربری خصوصی
  • دو حالت Power Saving
  • آخرین ورژن برنامه S Health

سیستم عامل گلکسی نوت ۵ اندروید ۵٫۱ لالی پاپ می باشد، که توسط لایه TouchWiz سامسونگ تقویت شده است. این بدان معناست که این گوشی قادر خواهد بود که از خدمات مختلف گوگل مانند Google Now، ناوبری گوگل و استفاده از فایل های گوگل درایو استفاده کند. همچنین می توانید در کنار این امکانات از نرم افزار های خود سامسونگ ، شخصی سازی صفحه نمایشگر، دسترسی سریع به یادداشت ها و اخطار ها و تمامی امکاناتی که برای اس پن وجود دارد استفاده کنید. در ضمن برنامه حافظه ابری مایکروسافت به نام One Drive نیز بر روی این گوشی نصب می باشد.

samsung-galaxy-note-5-01

افسوس، در حالی که اندروید ۶ Marshmallow همین نزدیکی هاست، گوشی های جدید سامسونگ به خاطر تاریخ انتشار از آن محروم هستند.

علاوه بر این، مهره های اصلی برنامه های سامسونگ مثل S نوت و S Health از قبل روی دستگاه توسط شرکت نصب شده است.همچنین گنجینه ی بزرگی از افزودنیها را در نقاط مختلف گوشی مانند گلکسی Gifts و گلکسی اسنشال می توانید پیدا کنید.

حالت های اضافی برای منو ستینگ برای جابه جایی های سریع گزینه ها در نوت ۵ مانند یک صفحه خانگی ساده (حالت کاربری آسان) و یا حالتی که شما نمی خواهید شخص دیگری فایل ها و عکس های شما را ببیند (حالت کاربری خصوصی) در نظر گرفته شده است. در اینجا همچنین دو حالت برای امکان ذخیره بهتر باتری یا همان باتری سیور، چندین حالت از حرکات و تم ها برای شادابی بخشیدن به نگاه و احساس شما وجود دارد. البته کتابچه راهنما هم برای این موارد موجود می باشد.

 

وضعیت دوربین

  • دوربین ۱۶ مگا پیکسل
  • دوربین جلوی ۵ مگاپیکسل
  • قابلیت فیلم برداری با رزولوشن حداکثر ۴K
  • اجرا شدن دوربین با ۲ بار فشار دادن کلید Home
  • قابلیت بارگذاری زنده روی یوتیوب

اگر شما فقط به مقدار پیکسل دوربین نگاه می کنید، باید توجه داشته باشید که دوربین نوت ۵ تغییری در این زمینه نکرده است.

سامسونگ در نوت ۵ از یک لنز بزرگتر F1.9 نسبت به لنز نوت ۴ که دارای لنز F2.2 بود استفاده کرده است، این دقیقا همان لنزی است که بر روی گلکسی S6 و S6 Edge نیز استفاده شده است. اما سوالی که اینجا پیش می آید این است که برتری این لنز چیست؟ یک لنز بزرگتر اجازه می دهد که نور بیشتری وارد شود، و نور بیشتر مخصوصا در مکان هایی که نور کم است اجازه می دهد که شما عکس های بهتری بگیرید. همچنین قابلیت های پردازش تصویر در این گوشی یکی دیگر از تفاوت ها می باشد، که این باعث می شود کیفیت عکس ها در مقابل با نوت ۴ رشد بهتری کند که این همتراز با S6 و S6 Edge است.

samsung-galaxy-note-5-12

برنامه دوربین چه امکاناتی را در اختیار شما قرار می دهد؟

به این گوشی همچنین تعدادی قابلیت برای ادیت کردن، عکاسی و همینطور چند راهنما اضافه شده، که هرچند چیزهای کوچکیست اما کشف همین قابلیت های کوچک نیز می تواند سرگرم کننده و جالب باشد.

samsung-galaxy-note-5-13

همانند گلکسی S6 و تعداد زیادی از گوشی های دیگر، نوت ۵ هم دارای تثبیت کننده نور تصویر یا همان OIS می باشد، که این قابلیت کمک زیادی جهت مات و لکه دار نشدن تصاویر گرفته شده بر اثر لرزش دست می کند، همینطور دارای حالت های مختلف و ابزار نیز می باشد. در اینجا HDR اتوماتیک بر روی صفحه که کمک شایانی به واقعی به نظر رسیدن عکس ها می کند همینطور قابلیت پانوراما و فوکوس انتخابی، حالت سریع، حالت آهسته و عکس برداری مجازی وجود دارد.

از دیگر امکانات جدید این گوشی امکان پخش زنده بر روی یوتیوب می باشد، هرچند تاخیری ۳۰ ثانیه ای از زمان شروع فیلم برداری و پخش آن بر روی یوتیوب وجود دارد.

اما خبر خوب دیگر برای کسانیست که عاشق عکس برداری سلفی هستند، سنسور دوربین جلوی دستگاه از ۳٫۹ مگاپیکسل به ۵ مگاپیکسل بر روی نوت ۵ ارتقا یافته است (درست همانند دوربین S6 و S6 Edge). حالت پیش فرضی که شما با دوربین جلویی می بینید بیوتی مد یا همان حالت زیبای پیش فرض نامیده می شود.

ضبط ویدیو با نوت ۵ بسیار بالا بوده بطوری که کیفیت ۴k الترا اچ دی و حداکثر رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل می باشد، به این دلیل که این رزولوشن به درد هر شخصی نمی خورد و فقط روی مانیتور های ۴K قابل نمایش است سامسونگ حالت دیفالت فیلمبرداری را روی فول اچ دی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل گذاشته که این رزولوشن با ۱۰۸۰ اچ دی تی وی ها همخوان می باشد. البته شما قادرید حالت دیفالت ضبط فیلم را در تنظیمات تغییر دهید. کیفیت فیلم برداری همراه با صدا برداری از اشیاء و موضوعات مختلف منحصر به فرد می باشد.

scalymountaincameramenu

 

مشخصات و کارایی سخت افزاری

  • پردازنده سامسونگ Exynos 7 هشت هسته ای
  • ۳۲ گیگابایت/۶۴ گیگابایت حافظه و ۴ گیگ رم
  • باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت
  • اسلات میکرو اس دی ندارد
  • مایکروسافت OneDrive همراه با ۱۰۰ گیگابایت حافظه ابری
  • وای فای : ۱۱ a/b/g/n/ac

اجازه بدهید با پردازنده ۸ هسته ای شروع کنیم. سامسونگ چیپ Exynos 7 S6 با ۲٫۱ گیگاهرتز چیپی ۴ هسته ای و از طرف دیگر چیپ ۴ هسته ای با قدرت ۱٫۵ گیگاهرتز برای مصارف کمتر درون این دستگاه قرار داده است. رم ۴ گیگابایت این دستگاه نسبت به نوت ۴ که دارای ۳ گیگابایت رم بود باعث کمک به اجرا شدن هر چه سریعتر همه چیز درون این گوشی گردیده است.

نوت ۵ در ۲ ورژن ۳۲ گیگ و ۶۴ گیگ عرضه شده که متاسفانه اسلات فیزیکی جهت افزایش حجم حافظه در آنها وجود ندارد، بنابراین امیدوارم که به اندازه کافی حافظه ابری جهت ذخیره سازی اطلاعات خود داشته باشید.

البته سامسونگ طبق یک همکاری قیلی با مایکروسافت ۱۰۰ گیگابایت حافظه ابری بر روی OneDrive به مدت دو سال، رایگان در اختیار شما قرار می دهد که پس از ۲ سال برای استفاده از آن نیاز به پرداخت وجه و تمدید زمان آن می باشد.

عملکرد

عملکرد گوشی سامسونگ نوت ۵ در تست ها بسیار قوی بود، با ناوبری عالی و همینطور گرافیکی غنی از جزئیات. به طوری که با استفاده از آن احساس سرزندگی به انسان دست می داد به خاطر اینکه هیچ Lag یا تاخیری در کار نبود، البته امیدوارم که همینطور باقی بماند. خبر خوب دیگر اینکه این گوشی از حالت خاموش ۲۵ ثانیه طول کشید تا بالا بیاید که این زمان بسیار خوبیست. دقیقا به همین ترتیب زمانی که شما دو بار روی کلید Home و یا روی آیکون برنامه کلیک کنید دوربین نیز به سرعت و در کمتر از یک ثانیه راه اندازی می شود.

اگرچه چیپست نوت ۵ و ایج پلاس با S6 و S6 Edge یکی می باشد اما در تست ها و بنچمارک ما، این گوشی های جدید بودند که کارایی بهتری داشتند. و در تجریه دنیای واقعی این دستگاه ها سریعترین های دنیا می باشند.

performance note5

قدرت باتری

اینبار یکی از زمان هاییست که آن تصوری که شما از اعداد دارید درست نیست. شما مقداری از حجم باتری را از دست داده اید (باتری نوت ۴ با ۳۲۰۰ میلی آمپر ساعت حجم در نوت ۵ به ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت کاهش پیدا کرده است) اما عمر باتری در تست ویدیو دایره ای ۱۵ ساعت دوام آورد در حالی که میانگین عمر باتری نوت ۴ در همین تست ۱۲٫۹ ساعت می باشد.

اتفاقات زیادی ممکن است افتاده باشد که بتوان این بهبود عملکرد را توضیح داد. ممکن است سامسونگ نرم افزار های خود را بهبود داده تا باتری کمتری مصرف کنند یا حتی افزایش رم از ۳ گیکابایت به ۴ گیگابایت ممکن است تاثیرات خوبی گذاشته باشد.فقط خاطرتان باشد عمر باتری به نوع استفاده شما از دستگاه بستگی دارد و با توجه به آن ممکن است عمر باتری کاهش یا افزایش یابد، اما با این حال نتیجه و طول عمر شارژدهی باتری نوت ۵ بسیار امیدوار کننده می باشد.

samsung-galaxy-note5-vs-galaxy-note-4

علاوه بر عمر طولانی باتری لازم به ذکر است که نوت ۵ دارای دو حالت استفاده از شارژ توسط وایرلس و همینطور دو حالت پاور سیوینگ می باشد که شما آنها را در تنظیمات دستگاه می توانید بیابید.

در آخر

مزیت ها: سامسونگ گلکسی نوت ۵ دارای طراحی چشم نواز، بالاترین سخت افزار های موجود برای گوشی های هوشمند و قابلیت عکس برداری فوق العاده در محیط های خارج از منزل می باشد. استفاده از قلم احساس خوبی به انسان می دهد و اینکه عمر باتری نوت ۵ فوق العاده است.

معایب: باتری نوت ۵ قابل جدا سازی نبوده و دارای اسلات بیرونی برای اس دی رم نمی باشد.

توصیه پایانی: گلکسی نوت ۵ سامسونگ در مجموع فوق العاده است و تنها گوشی می باشد که شما با آن قادر به نوشتن توسط دست هستید. البته بابت آپگرید نسخه سال گذشته آن به این نسخه کنونی مبلغ زیادی باید پرداخت کنید.

امتیاز:

overal point note 5

جهت خرید گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۵ با بهترین قیمت کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید